Zienswijze

Algemeen

Kinderen van nu hebben overal prikkels om zich heen. Verleidingen zijn aan de orde van de dag, denk maar aan mobiele telefoons, tv, tablets en laptops waarop kinderen de verleidingen moeten kunnen weerstaan van WhatsApp, Snapchat, games, Youtube, programma’s, vlogs etc.  Deze snelle en interessante wereld is onderdeel van het leven van onze kinderen. Daarnaast moeten kinderen naar school, hebben ze nog 1 of meerdere hobby’s en zullen ze zich moeten aanpassen aan het drukke leven van ons ouders.

Om tegemoet te komen aan deze wereld vol uitdagingen die in een razend tempo verandert zien wij de uitdaging om hoogbegaafde kinderen hierin mee te nemen en te leren hun fantasierijke creativiteit toe te passen in de ontdekkingstocht naar de toekomst, want deze kinderen zouden het verschil wel eens kunnen maken. Passie, talent en geluk staan hierin centraal.

Specifiek

Met deskundigheid, passie en veel plezier willen wij  hoogbegaafde kinderen binnen onze school een plek bieden die op een andere manier denken, voelen en leren.  Anders is in onze ogen een geweldige kans om iets unieks te bedenken en/of neer te zetten. Eigenheid is hierbij een leidende factor, met de leerkracht als ondersteuning die de kinderen vanuit een positieve houding aanmoedigt en stuurt waar nodig. De formule die wij nastreven is:

Talent x Inzet x Strategie = Prestatie

Tevens willen wij een plek voor kinderen creëren  waar zij een volle dag in de week met ontwikkelingsgelijken kunnen doorbrengen en zich vaardigheden eigen kunnen maken die nodig zijn om de basisschool en het voortgezet onderwijs en overige uitdagingen in het leven op een positieve manier aan te kunnen, zoals leren doorzetten, frustratietolerantie vergroten, je geheugen gebruiken.

Bovenal vinden wij het heel belangrijk dat kinderen plezier hebben in de dingen die ze doen, naast het leren is een stukje ontspanning zeer belangrijk en nodig,  ook het leren doseren hierin is een vaardigheid die kinderen moeten leren.

Een belangrijk aspect is dat de kinderen deel uit blijven maken van hun eigen vertrouwde omgeving op hun eigen school, maar daarnaast krijgen ze ook het onderwijsaanbod waar deze kinderen zo’n behoefte aan hebben. Onderwijs dat goed aansluit bij de mogelijkheden van hoogbegaafde kinderen is een voorwaarde voor de ontwikkeling van hun potentiële talenten.