Aanmelding via school of ouders

De kinderen die deelnemen aan de 1dayschool worden in overleg met de ouders aangemeld door de eigen school.

Ook ouders kunnen hun kinderen aanmelden wanneer zij een vermoeden hebben van hoogbegaafdheid. Een iq-test is niet noodzakelijk.

1dayschool begint met 1 groep op de maandag van maximaal 15 kinderen.

Voorwaarden

1. Een voorwaarde voor deelname is dat het kind (hoog)begaafd (iq-test) is of dat er bij het kind een vermoeden van (hoog)begaafdheid is door middel van signalering door de school of de ouders. De doelen van 1dayschool zijn namelijk afgestemd op het (hoog)begaafde kind, daardoor is het belangrijk dat het kind op zijn plek zit en binnen de groep mee kan draaien. Wanneer er bij de ouders twijfel is, kan er eventueel  voorafgaand aan deelname een intakegesprek plaats vinden met ouder(s) en kind middels een vragenlijst. Ook kan er bij twijfel een proefperiode van 1 maand worden ingesteld, want het zou jammer zijn als “de onderpresteerders” geen kans krijgen.  Mocht het vermoeden niet juist zijn dan zal het kind weer  5 dagen onderwijs volgen op de eigen thuisschool.
  2. 1e half jaar: groep 6 , 7,  8
  3. 2e half jaar: groep 5 , 6, 7 (8 stroomt uit in verband met afsluiting basisonderwijs)
  4. 1dayschool is onder schooltijd, het kind moet dus te allen tijde toestemming van de eigen thuisschool hebben om te mogen deelnemen.

Wat wordt er van de thuisschool verwacht

1.       De bereidheid om een aangepast weekprogramma voor het kind te realiseren d.m.v. compacten en verrijken. Het compacten van de reguliere lesstof is voor de (hoog)begaafde leerling heel belangrijk, op die manier worden er minder herhalingen aangeboden en er komt tijd beschikbaar zodat het kind een volledige dag naar de 1dayschool kan. Dit kan worden gedaan door:

a)       Verkorten instructietijd

b)       Comprimeren van lessen

c)        Verkleinen aantal verwerkingsopdrachten

2.       Doelstelling van het kind wordt doorgetrokken naar de eigen school, de leerkracht is op de hoogte van het doel en zal het kind in het bereiken van zijn doelstelling ondersteunen.

3.       Ervaringen van de 1dayschool delen met de eigen groep.

1 van de speerpunten van 1dayschool is het behouden van het contact met de eigen klas. Door ervaringen en kennis te delen met de thuisklas wordt het leerplezier en niveau van het kind, maar ook die van de leerlingen in de klas verhoogd. Zo wordt 1dayschool een integraal geheel van de thuisklas.