Info 1dayschool

Wat is 1dayschool

De 1dayschool is een school waar hoogbegaafde kinderen 1 dag in de week deskundig worden begeleid door een talentbegeleider en ervaringsdeskundige, gericht op de begeleiding van het leerproces en in de rol van uitdager, inspirator en motivator. Op de 1dayschool zitten de kinderen 1 volledige dag met ontwikkelingsgelijken. De school is er voor kinderen die behoefte hebben aan een andere benadering en andere uitdagende leerstof dan het reguliere aanbod op de eigen school.

Wij  proberen condities voor de kinderen te creëren waarin zij kunnen floreren, want ieder kind verdient het om te groeien. Het feit dat iemand een hoog iq heeft, een hoog potentieel heeft is een onvoldoende voorspeller dat je gaat excelleren op school.  Dit kan aan veel factoren liggen. Vaak missen deze kinderen de vaardigheden om school goed door te komen.  Ook kan het zijn dat het kind al zulke rotsvaste overtuigingen heeft ontwikkeld over het leven en school dat onderpresteren een tweede natuur is geworden, dit belemmert hun om te groeien en gelukkig te worden.

De overige vier dagen werken de kinderen in hun eigen klas op de eigen school aan hun reguliere schoolwerk (in compacte vorm) en krijgen ze in veel gevallen aanvullend verrijkingsmateriaal aangeboden. Dit zorgt er voor dat de leerlingen zich minder snel kunnen gaan vervelen. Ook kan het de kans verminderen dat leerlingen slecht in hun vel gaan zitten en eventuele sociaal- emotionele problemen ontwikkelen. Daarnaast is de transfer die plaatsvindt van de 1dayschool naar de eigen klas een heel belangrijk aspect, op deze manier wordt kennis overgedragen, het leerplezier wordt vergroot en de leerdoelen worden doortrokken.

Binnen 1 dayschool gaan wij vooral aan de slag met onderstaande kwaliteiten.

cropped-eq.png