human brain and heart with arms and legs take a self portrait with her smart phone 3d illustration

Over ons

jacq3Mijn naam is Jacqueline Lieshout. Op dit moment ben ik parttime werkzaam in het onderwijs bij een basisschool. Ik ben mijn carrière begonnen bij De Telegraaf, hier heb ik zo’n 11 jaar gewerkt binnen diverse afdelingen. Mijn laatste functie was coördinator Helpdesk.

Door mijn 2 kinderen is mijn ontdekkingstocht naar hoogbegaafdheid begonnen. Ik heb diverse cursussen gevolgd en ik heb de opleiding tot Talent-/Hoogbegaafdheidsbegeleider bij Novilo gedaan. Binnen de school waar ik werkzaam ben, leid ik sinds 2016 de projectklas.

Omdat West-Friesland geen voltijds hoogbegaafdenonderwijs kent, ben ik op het idee gekomen om een 1-dags voorziening voor hoogbegaafde kinderen op te starten. Enerzijds omdat ik de noodzaak ken, zie en het dagelijks ondervindt, anderzijds omdat ik graag een ander curriculum binnen scholen zie komen, waaraan ik nu invulling kan geven.  School en het echte leven staan te veel van elkaar verwijdert. Technologie is hier een mooi voorbeeld van, de kloof tussen kinderen en volwassenen wordt steeds groter doordat de veranderingen zo ontzettend snel gaan. Onze kinderen groeien er mee op, hoe ontzettend jammer is het dat het aanbod hierin minimaal is terwijl dit juist zo’n belangrijke plaats heeft in onze maatschappij, laat staan in de toekomst.  Nu al is een grote groep kinderen vaardiger dan wij. Hoe gaan we hiermee om?

Het doel moet zijn: kinderen voorbereiden op een nog onbekende toekomst. Dat betekent ook dat wij vanuit een andere rol kinderen moeten gaan begeleiden.

Er zijn heel veel arbitraire regels waaraan een kind moet voldoen om een bepaald niveau te volgen, maar de ontwikkeling van een kind is niet lineair. Ik zie kinderen in mijn klas met talenten op een bepaald gebied, maar als je het ene wel kunt en het andere niet dan is dat gewoon jammer en zal je hoogstwaarschijnlijk naar een school gaan onder je niveau. Ook is het niet meer van deze tijd dat scholen nog steeds gericht zijn op voornamelijk kennis overdragen, terwijl we tegenwoordig alles op het internet kunnen vinden. Ervaring is zo belangrijk. Kritisch denken, analytisch denken en creatief denken, denkvaardigheden die ertoe doen in de toekomst.

Ook is een diploma niet meer zoveel zeggend als vroeger, wanneer je je Hbo-diploma had afgerond was je zeker van een baan en was je trots op je prestatie en had je aanzien. Wanneer je nu afstudeert ben je 1 van de velen, moet je hard werken om aan een baan te komen of je zit eerst een tijd thuis om te bedenken wat je nu gaat doen. Wat ik ermee wil zeggen, tijden veranderen…….daarin moeten we mee. Ook diploma’s zijn onderhevig aan inflatie.

Kinderen moeten de wereld ontdekken, oplossingen voor problemen te leren vinden waarbij de woorden creativiteit en fantasie centraal staan.  Ook is het een must om in te spelen op de talenten van kinderen en kinderen te laten leren van elkaar.  Het is voor mij erg belangrijk dat kinderen zin hebben om naar school te gaan en er  plezier aan beleven.

Ik zie nog heel veel uitdagingen in het onderwijs en bij leerkrachten om hoogbegaafde kinderen te herkennen en te erkennen, waarna het begeleiden volgt, ik probeer mijn steentje hieraan bij te dragen. Ik heb er zin in!