Wie

1dayschool biedt onderwijs aan:

  • cognitief talentvolle leerlingen die uitblinken qua leerprestaties en denkstrategieën
  • cognitief talentvolle leerlingen die behoefte hebben aan meer uitdaging dan dat het reguliere onderwijs hen kan bieden
  • cognitief talentvolle leerlingen die niet lekker in hun vel zitten
  • cognitief talentvolle leerlingen die behoefte hebben aan een andere benadering dan dat het reguliere onderwijs hen kan bieden
  • cognitief talentvolle leerlingen die behoefte hebben aan de omgang met ontwikkelingsgelijken
  • cognitief talentvolle leerlingen die behoefte hebben aan erkenning en herkenning

Elk kind heeft recht op passend onderwijs, wat betekent dit voor het hoogbegaafde kind.

 

Ongeveer 10% van alle leerlingen laat kenmerken zien die duiden op (hoog)begaafdheid. Naast een sterk ontwikkelingspotentieel beschikken begaafde leerlingen over creërend denkvermogen en een sterke gedrevenheid. Het is niet vanzelfsprekend dat dit zich ook uit in excellente prestaties op één of meerdere gebieden. Hiervoor is een stimulerende leeromgeving nodig, met onderwijsgevenden die rijk onderwijs vormgeven dat (ook) aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerlingen.

Passend onderwijs voor elk kind begint in de eigen groep. Op bijna elke school wordt er op 3 niveaus gedifferentieerd. Toch is dit voor een groep kinderen niet voldoende, dan kan worden gedacht aan het compacten van de lesstof zodat er minder herhaald wordt en er tijd vrijkomt om verrijkingswerk aan te bieden.  Let op: Verrijkingswerk is niet meer van hetzelfde!! Wanneer dit voor een aantal kinderen nog niet genoeg is omdat het niveau of de aanpak nog steeds niet in de onderwijsbehoefte voorziet, dan kan er boven groepsniveau gekeken worden, binnen de school, naar andere oplossingen. Dit is per school verschillend, sommige scholen werken groep doorbroken, daarbij komen kinderen vanuit verschillende groepen bij elkaar om te werken aan verrijking of overige activiteiten. Ook hebben steeds meer scholen een plusklas waar kinderen een aantal uur in de week naartoe gaan. Het kan zijn dat dit aanbod nog niet genoeg is voor een aantal kinderen, simpelweg omdat zij op een ander niveau denken en zij behoefte hebben aan een andere benadering en omgang met ontwikkelingsgelijken. Vergeet daarbij ook niet dat de begeleiding van hoogbegaafde kinderen best ingewikkeld is en specialistische zorg behoefd.

Dan kan 1dayschool uitkomst bieden. 1dayschool is een voorziening voor hoogbegaafde kinderen die 1 volledig dag onderwijs geeft, maar dan in een ander jasje dan het reguliere onderwijsaanbod. Omdat deze kinderen vaak analytisch, creatief en kritisch denken (vanuit de hogere orde denkvragen, zie taxonomie Bloom-Lieshout), weinig herhaling nodig hebben, geregeld vaardigheden missen om te leren, alsmede het feit dat deze kinderen zeer intens, autonoom en gevoelig zijn, is het juist zo belangrijk dit in goede banen te leiden zodat ook deze kinderen het passend onderwijs krijgen wat  zij  zo nodig hebben. Voor ons staat welzijn van het kind op de eerste plaats. Met een stukje positieve psychologie proberen we hieraan te werken.

Een heel kleine groep heeft ook hier nog niet genoeg aan en zal alleen gebaat zijn bij een aparte onderwijsvoorziening op fulltime basis, zoals een Leonardoklas.

Deze indeling is gebaseerd op de indeling zoals deze ook wordt gehanteerd in het ‘actieplan beter presteren PO’ van het Ministerie van OCW (23 mei 2011).

passend onderwijstaxonomie