Waarom Talentonderwijs

Waarom ligt onze  focus op talentonderwijs binnen 1dayschool:

Het feit dat iemand een hoog iq heeft, een hoog potentieel (= als mogelijkheid aanwezig, maar nog niet bestaand) heeft, is een onvoldoende voorspeller dat je gaat excelleren op school.

Potentie wordt dus niet automatisch omgezet in prestatie. Er is heel veel potentie wat onbenut blijft in het basisonderwijs/voorgezet onderwijs. Wel kan deze potentie thuis zichtbaar zijn en zich ontplooien. Dit is vanwege het feit dat school maar een beperkt curriculum heeft, de passie van kinderen wordt over het algemeen nog steeds buiten school gevonden.

Waarom excelleren niet  alle kinderen binnen ons huidige schoolsysteem.

Je hebt de:

• Schoolhouse gifted: dit zijn de kinderen die goed leren uit boeken en heel goed zijn in het geven van het juiste antwoord bij toetsen.
  • Creative producing gifted: deze kinderen zijn goed in het geven van een nieuw antwoord bij toetsen en dat wordt  in ons huidige schoolsysteem helaas afgestraft. Vaak hebben deze kinderen ook een sociale, emotionele, intellectuele en fysieke intensiteit die kenmerkend is voor begaafdheid.  Deze combinatie maakt het dat deze kinderen niet passen binnen ons schoolsysteem. Voorbeelden van creative producing gifted zijn: Albert Einstein , Elon Musk, Shakira, Willem van Hanegem, Johan Cruijff en Max Verstappen (zij presteerden heel gemiddeld op school).

Dit en het feit dat school hun geest, energie en passie niet voedt,  is de reden waarom deze kinderen niet excelleren in een schoolprincipe, de vraag is of ze het ooit gaan doen. Dit zijn bijvoorbeeld de kinderen die je op jonge leeftijd een schroevedraaier en een elektrisch apparaat geeft en ze die even uit en in elkaar zetten alsof het niets is en ze het apparaat ook weer werkend krijgen. Maar als je deze kinderen een handboek hiervan zou moeten laten schrijven dan zijn ze 4 weken bezig met het voorwoord omdat ze dyslectisch zijn of ze hebben niet de volgehouden aandacht op het moment dat ze niet iets fysiek mogen doen.

Max Verstappen is een mooi voorbeeld, zijn passie lag niet binnen het curriculum van school, maar op de kartbaan.

Cohort onderzoek vanuit het miniserie van OCW

Na een onderzoek van het ministerie van OCW blijkt dat wij het gemiddeld in het onderwijs fantastisch doen, maar onze top 20 % valt in het niet met de top 20 van andere landen, zoals bv. India, Engeland en Amerika. Deze landen doen veel meer met hun excellente leerlingen wat dan ook weer gevolgen heeft voor onze kenniseconomie en het vermogen om innovatief te zijn. Onze top 20 doet het eigenlijk helemaal niet zo goed, normaal, heel gemiddeld.

Het ministerie van OCW heeft daarom in een 10-jaren plan gezegd: wij gaan meer voor onze excellente leerlingen doen. De opdracht voor scholen is:

Doe meer met onze top 20 % potentieel best presterende leerlingen

(potentieel = als mogelijkheid aanwezig, maar nog niet bestaand)

Dus iemand heeft talent en het komt er niet uit en hoe kunnen wij helpen dit naar boven te laten komen?  Daar hebben wij het grootste verlies op dit moment, kinderen die er helemaal niet uitkomen.

Toch blijkt het in de praktijk een lastige opgave om hier vorm aan te geven.  Dit is waar 1daytalentschool om de hoek komt kijken.

Cohort onderzoek: school aan zet.