voetbal (Custom)

Toptalenten & Sport

In onderwijsland zien we langzaamaan steeds meer mensen die zich hard maken voor hoogbegaafde kinderen. Maar hoe zit dat in de sportwereld.  Over sport en hoogbegaafdheid hoor je maar weinig. Toch zijn sport & cognitie  onlosmakelijke met elkaar verbonden.

Maar wat is dat nou, hoogbegaafdheid & sport.  Een term die je maar zelden hoort als het om sport gaat. Als we het hebben over topprestaties op sportief gebied dan hebben we het over talentvolle sporters, over het cognitieve aspect (IQ) wordt niet gesproken. Toch is dit is een heel belangrijk aspect als het om sporten gaat waar je wiskundig inzicht voor nodig hebt.  Voor bijvoorbeeld het spelletje voetbal op hoog niveau heb je een sublieme motorische controle en wiskundig inzicht nodig, ben jij dan ook nog eens uitgerust met een hoog cognitief vermogen en een enorme dosis motivatie, dan heb je de potentie om op een niveau te komen die maar weinig mensen kunnen evenaren, zoals een Maradonna, Johan Cruijff, Willem van Hanegem, Messi etc. Deze mensen zijn in staat  patronen te herkennen, hebben een geweldig inzicht, zien het groter geheel, hebben het vermogen om oplossingen te bedenken op continue veranderende situaties en dit alles in a split second.  Toch wil ik nog wel het woord potentie benadrukken, want ook al heb je de potentie, er zijn een heleboel randvoorwaarden verbonden aan het ontwikkelen van dit potentiële talent, waarbij je kunt denken aan de omgeving, persoonlijkheidskenmerken en een hele belangrijke factor:  KANS.  Een kans krijg je wanneer mensen je kunnen herkennen en tja, hier gaat het vaak fout.

Hoe komt het dat je met deze gouden combinatie de top kunt bereiken of juist niet.

In feite is het antwoord heel simpel. Je hebt een ander ontwikkeld brein, dit is aangeboren. De denkprocessen van een (hoog)begaafd persoon gaan veel sneller dan een cognitief gemiddeld persoon, dit komt omdat er veel meer wegen in het brein zijn aangelegd die bewandeld kunnen worden, dus simpel gezegd, bij alles wat je bedenkt of jezelf afvraagt krijg je veel meer ideeën, oplossingen en antwoorden. Maar dat betekent ook wanneer jij jezelf een vervelende vraag stelt, jij misschien wel 20 vervelende scenario’s krijgt afgespeeld in je hoofd, tegenover een gemiddeld persoon die maar zo’n 5 scenario’s doorkrijgt. Misschien kun je je dan ook voorstellen dat hoogbegaafd zijn niet altijd zo geweldig leuk is, je kunt jezelf goed de put in praten, meegenomen het feit dat hoogbegaafden een hoger niveau van bewustzijn hebben, sensitieve en intens levende mensen zijn, zeer autonoom zijn ingesteld, een hogere mate van rechtvaardigheidsgevoel hebben en de wereld door een andere bril zien.

Procentueel gezien is 2,3 % van de mensen hoogbegaafd (IQ boven de 130), dat is ongeveer 1 op de 44 mensen en hoe hoger het IQ hoe kleiner het percentage wordt. Een helaas nog onbekende wereld voor veel mensen in de sport, het bedrijfsleven en het onderwijs.

Quote Max Verstappen:

Geen tijd voor school
Je bent 17 jaar. Kom je nog toe aan school? “Dat is nu heel lastig, maar ik probeer school tot mijn achttiende af te maken. Het is logisch dat ik me nu op mijn Formule 1-carrière concentreer en daar het beste van probeer te maken. Die kans krijg je maar één keer en school kan altijd nog.” Tegenwoordig krijg je privéles, al dan niet via internet. Maar hoe was het toen je nog in de schoolbanken zat? “Dat was niet mijn favoriete bezigheid. Ik kon goed studeren, maar me er niet voor concentreren. Ik vond het verschrikkelijk om de hele dag in de klas te zitten. Ik was liever buiten om te sporten, dus voor mijn gevoel werd ik geremd op school.”

Max vervolgt: “Levenservaring is voor mij belangrijker geweest dan wat ik op school heb geleerd. Talen leer je sneller als je de hele wereld over gaat en met iedereen praat. Duits had ik op het circuit snel onder de knie. Natuurlijk helpt school op veel gebieden, maar voor mij als coureur heeft het niet echt een meerwaarde. Dat is natuurlijk een ander verhaal als je bijvoorbeeld een engineer wilt worden, dan heb je een goede opleiding nodig.”

Gehele artikel Max Verstappen

Overige artikelen: